אודות

דודו פריד - מפתח השיטה

נעים להכיר

שמי דודו פריד,
אבא, צלם, איש חינוך ומפתח שיטת "נגיעות אור".

מאז ומתמיד נמשכתי לצילום. לפני 25 שנה סיימתי את לימודי הצילום בביה"ס "קאמרה אובסקורה", ועסקתי בצילום קולנוע ועיתונות.

הכל התחיל בהתנדבות בהוסטל

את התכנית "נגיעות אור" פיתחתי לפני כחמש עשרה שנה, דרך עבודתי עם בני נוער פגועי נפש בהוסטל שיקומי.
התחלתי לעבוד כמדריך בהוסטל לאחר שנים של עבודה עיתונאית כצלם, כשביקשתי לעשות הסבה מקצועית לתחום שיש בו עבודה חינוכית-שיקומית, ולא רק עבודה של צופה מן הצד.
מתוך אהבתי לתחום, לימדתי את הדיירים בהוסטל צילום, נתתי להם מצלמות ביד ועודדתי אותם לצאת ולצלם. מהר מאד גילינו, הצוות השיקומי ואני, שהמצלמה היא כלי עוצמתי במובנים רבים: היא סיפקה לבני הנוער מוטיבציה לקום מהמיטות כדי לצאת לצלם; עודדה רבים מהנערים לצאת מ"הבועה" שבה הם היו שרויים ולהיפתח לסביבה: לצאת, להתבונן, להכיר את הסביבה, ובהמשך גם לנהל איתה דיאלוג.
התמונות שצילמו הנערים סיפקו הצצה נדירה לעולמם הפנימי ושימשו את הצוות הטיפולי בהוסטל בשיחות האישיות שניהלו עם הדיירים.

מחקירה ספונטנית לסדנה מובנית

שיעורי הצילום הספונטניים בהוסטל הפכו במהרה לסדנה מובנית. אנשי טיפול ממסגרות אחרות שנחשפו לתהליך שנעשה בהוסטל ביקשו להביא את הסדנה גם למסגרותיהם, וכך התרחבו סדנאות הצילום למסגרות נוספות של אוכלוסיות מיוחדות, נוער בסיכון, אנשים בשלבי שיקום שונים ועוד.

שכלול ופיתוח השיטה

עם השנים עברה השיטה התאמות ופיתוחים רבים, לאור הסדנאות הרבות והנסיון הרב שצברתי בעקבותיהן.
במקביל לשיטה גם אני עברתי תהליך הכשרה כמטפל בצילום, הן בהדרכות פרטיות אצל מומחים בתחום, והן עם סיום התכנית ללימודי פוטותרפיה, בחוג לעבודה סוציאלית שבאוניברסיטת תל-אביב.

את התכנית "נגיעות אור" פיתחתי לפני כעשר שנים, דרך עבודתי עם בני נוער פגועי נפש בהוסטל שיקומי.

הייחודיות של "נגיעות אור"

הנחות יסוד מרכזיות בשיטה

הצילום הוא כלי שמאפשר לכל אחד, לא משנה מהן מגבלותיו, להשיג תוצאה טובה ומיידית, להציג אותה לקבוצה ולקבל משוב חיובי. הכלי מאפשר העצמה מיידית, בניית בטחון עצמי, ומהווה אמצעי ביטוי נגיש וישיר.

נוכחות אדם עם מצלמה תמיד מעוררת דיאלוג בינו לבין האובייקט או הסביבה המצולמים.
תהליך היציאה החוצה עם מצלמה והצילום שופך אור על היבטים שונים:
בחירת הנושא הצילומי, כיבוד המרחב האישי, התקשורת של המצלם עם סביבתו, בטחון עצמי ועוד.

הנחה זו עומדת בבסיס גישת הפוטותרפיה, ומתורגמת לעבודה באמצעות שיטת "נגיעות אור": יש משמעות הן לעצם המצולם והן לפירוש שהמצלם נותן לו.

לכל נושא מקצועי שמועבר בסדנה ועוסק ביסודות הצילום, יש הקבלה לעולם הרגש של המתנסה.
למשל: לימוד נושא האור והצל יזמין את המשתתף לבחון מהם המקומות המוצלים והמוארים בתוכו; לימוד נושא זויות הצילום יזמין אותו לבחון כיצד ניתן להסתכל על סיטואציה מסוימת מנקודות מבט שונות, וכן הלאה.

לפיכך הוא כלי יעיל ביותר להטמעת שינוי חברתי, להפרכת דעות קדומות, להגברת שיוויון חברתי, לסובלנות וקבלת השונה.

כתבו אלינו כאן