שיטת נגיעות אור

שיטה ייחודית של תרפיה בצילום, לילדים ולמבוגרים.

"נגיעות אור" היא השיטה היחידה בארץ אשר עוסקת בצילום הפעיל ככלי טיפולי והתנהגותי.

רקע

השיטה מציעה למתנסה בה, ערוץ ייחודי לתקשורת ולביטוי רגשי, לשינוי חיובי והעצמה.
המתלמד פוגש את העולם ומקיים איתו אינטרקציה בעזרת המצלמה.
החוויה אותה עובר המתנסה כצלם, האינטראקציה עם הסביבה ועם האובייקטים הצילומיים, בחירת הנושאים לצילום ופרשנות התוצאות הופכים כל תהליך לאינדיבידואלי, ייחודי, עשיר ובעל משמעות רבה למתנסה בשיטה.

השיטה פותחה ב 12 השנים האחרונות על ידי דודו פריד, בסיועם של אנשי טיפול ואנשי חינוך מקשת רחבה של מסגרות, והיא פועלת כיום בעשרות מסגרות שונות ברחבי הארץ בהצלחה רבה!

מתוך תמונות שצילמו משתתפים בסדנאות שונות של "נגיעות אור"

לחצו על התמונה על מנת לקרוא את ההקשר.

הייחודיות של "נגיעות אור"

הנחות יסוד מרכזיות בשיטה

הצילום הוא כלי שמאפשר לכל אחד, לא משנה מהן מגבלותיו, להשיג תוצאה טובה ומיידית, להציג אותה לקבוצה ולקבל משוב חיובי. הכלי מאפשר העצמה מיידית, בניית בטחון עצמי, ומהווה אמצעי ביטוי נגיש וישיר.

נוכחות אדם עם מצלמה תמיד מעוררת דיאלוג בינו לבין האובייקט או הסביבה המצולמים.
תהליך היציאה החוצה עם מצלמה והצילום שופך אור על היבטים שונים:
בחירת הנושא הצילומי, כיבוד המרחב האישי, התקשורת של המצלם עם סביבתו, בטחון עצמי ועוד.

הנחה זו עומדת בבסיס גישת הפוטותרפיה, ומתורגמת לעבודה באמצעות שיטת "נגיעות אור": יש משמעות הן לעצם המצולם והן לפירוש שהמצלם נותן לו.

לכל נושא מקצועי שמועבר בסדנה ועוסק ביסודות הצילום, יש הקבלה לעולם הרגש של המתנסה.
למשל: לימוד נושא האור והצל יזמין את המשתתף לבחון מהם המקומות המוצלים והמוארים בתוכו; לימוד נושא זויות הצילום יזמין אותו לבחון כיצד ניתן להסתכל על סיטואציה מסוימת מנקודות מבט שונות, וכן הלאה.

לפיכך הוא כלי יעיל ביותר להטמעת שינוי חברתי, להפרכת דעות קדומות, להגברת שיוויון חברתי, לסובלנות וקבלת השונה.

מעוניינים לשמוע עוד? כתבו אלינו כאן

"נעליים"- דיאלוג בין נעלי זהב ורגליים יחפות. צילם נער בהוסטל של נוער בסיכון.
"הפחד מהחופש"- צולם על ידי משתתף בסדנה לאסירים משוחררים.
"חתול רחוב בלילה"- צולם על ידי משתתף בסדנה לנוער בסיכון.
"הימור מסוכן"- צולם על ידי משתתף בסדנה לאנשים בתהליכי גמילה מסמים
"חתולת רחוב"- צולם על ידי משתתפת בסדנה לנוער בסיכון.
"בדרך שלי"- צולם על ידי משתתף בפרויקט לבני נוער עם לקויות למידה.
"בובה"- צולם על ידי נערה במעון של חסות הנוער. התמונה משקפת באופן מצמרר את הרקע שבגינו הוצאה הנערה למעון.
"אני מול הקבוצה"- צולם על ידי משתתף בסדנה לנוער בסיכון. שייכות מול התבודדות היה נושא שהעסיק משתתף זה לאורך הסדנה כולה.
"בניין המחלקה הפסיכיאטרית"- צולם על ידי נערה בסדנה שהועברה לנוער מאושפז במחלקות פסיכיאטריות, בית החולם "אברבנאל", בת ים.
"קצה המנהרה"- צולם על ידי נערה במעון לנוער בסיכון.
"קרן אור במחלקה הסגורה"- צולם על ידי משתתף שזה היה יומו הראשון במחלקה פסיכיאטרית סגורה. עבורו מסמלת התמונה מעבר ממקום מואר למקום חשוך
"שמלות כלה במערת עטלפים"- צולם על ידי משתתף בסדנה לאנשים בתהליכי גמילה מסמים. עבורו מסמלת זו מסמלת את המסתורין של חיים ברחוב, סוגיות של שייכות מול נבדלות, משפחתיות לעומת הבדידות שברחוב וסוגיות של זהות מינית.
"הצל"- צולם על ידי נערה בהוסטל לנערות בסיכון, אליו הגיעה לאחר שנמלטה מסכנה.
"מחוץ לפוקוס"- צולם על ידי משתתף בסדנה לצעירים המתמודדים עם הפרעה נפשית.
"סתיו במחלקה סגורה"- היציאה לצלם מחוץ למחלקה הסגורה בבי"ח פסיכיאטרים אסורה, ועולם שלם של אפשרויות צילום מתגלה ממש מתחת לאף
"נמלים"- צולם על ידי משתתף בסדנה לנוער בסיכון
"חופש" נערה מהקהילה האתיופית מצלמת מה בעיניה נחשב לישראלי
"נוף ממחלקה סגורה"- צולם על ידי משתתף בסדנה בבי"ח אברבנאל, בת ים.
"מאחורי הסורגים"- צילם משתתף בסדנה לאסירים משוחררים.
"קשר נעלם"- צולם על ידי משתתפת בסדנה לצעירים ממפוני גוש קטיף, בשנים הראשונות לאחר הפינוי.